-
-
Årets norgesmesterskap i historisk racing er nå avgjort
og på pallen finner vi en gammel ringrev med
imponerende fartstid og merittliste. Dette er Sverre
Løchen som i ung alder på 50 og 60-tallet var en
engasjert tilskuer under de populære rundbaneløpene ved
de ulike travbanene. Han fant derfor tidlig ut hva han
ønsket å bruke tiden på de kommende årene. Det ble
selvfølgelig bil og motor og da både som yrke og hobby.
På slutten av 60-tallet bød anledningen seg og han
deputerte på racerbanen. Etter denne debuten har han
kjørt en rekke billøp med sin originale 1964 Cooper S og
han er den eneste av de ”gamle” førerne i Norge som har
fortsatt å kjøre race med Mini etter 60 og 70-tallet.
Meget spesielt har han utelukkende kjørt racing med den
samme bilen i 5 tiår, noe som fremstår som helt unikt i
dette landet.
Av
Løchens tidligere resultater kan man spesielt nevne at han
den 28.8.1993 satte noen eksepsjonelt gode rundetider på
Rudskogen da han stilte til start i norsk mesterskap under
1600cc. I dette løpet fikk han en sterk 2 plass og satte
beste rundetid med 67.61 sekunder og km/h på 101,22. Denne
tiden fremstår som den raskeste noen med en inntil 1300cc
historisk preparert standard bil har kjørt på banen. Til
sammenligning er dette nesten like raskt som banerekorden
til Thomas Nilsen som han satte med sin Chevrolet Camaro
den 28.8.2004. Rekorden hans er oppgitt til beste rundetid på 67,38 sekunder
og 101,55 km/h. Nilsen kjørte da i historisk racing
klasse.
|
|
-
-
-
"Ringreven" Sverre Løchen på pallen i NM i Historisk
Racing
|
-
-
-
Klasseseier og tredjeplass totalt
Av sluttstillingen i 2006 sesongen Norgesmesterskap går
det frem at Løchen vant seks av de totalt åtte løpene i
sin klasse og lå lenge å luktet på mesterskapstittelen
da han etter fire gjennomførte løp kun lå ett poeng bak
ledende Atle Ramberg i sammendraget. Men grunnet
problemer under løpshelgenen på Rudskogen den 26-27
august ble det til slutt ny klasseseier og en fin
tredjeplass totalt av de 27 deltakende i mesterskapet.
Årets sesong skulle vise seg å bli sesongen der det
skulle bli satset maksimalt blant førerne. Sesongen var
i så måte fullspekket med god og tett racing og hadde
mye dramatikk å by på for publikum. Til glede for
tilskuerne ble det til tider satset litt for offensivt
noe som medførte utkjøringer, rulling og flere
raceincidents under de ulike løpene. Av dette kan man
trykt konkludere med at historisk på ingen måter er en
oppvisningsklasse, men i aller høyeste grad en klasse
hvor deltakerne med de originale 60-talls bilene kjører
full race og konkurrerer på lik linje som i blant annet
Formel 1, Rally og WTCC. Den sterke knivingen blant
førerne har også medført at aviser og andre medier har
fått øynene opp for denne interessante klassen.
Dramatikk i særklasse
Første løpshelg i mesterskapet ble holdt på Rudskogen
den 2-3 juni og det ble fort klart at Løchen i likhet
med 2005 sesongen igjen ville kjempe mot de store GT
sportsbilene. Men under treningsrundene var det flere
deltakere som uheldigvis måtte bryte da blant andre
Yngvar Ekorness med sin Ford Shelby Mustang 350 GT
opplevde flere barnesykdommer med bilen og måtte tidlig
kaste inn håndkle. Det samme måtte Torbjørn Larsen som
fikk motorproblemer med sin BMW samt Jon Tore Grimsrud
som opplevde at to sylindere i hans Escort var fulle av
vann. Erik Nilssen i en innleid Imp hadde heller ikke
dagen. På vei ned mot slakteriet ville en råde ut i det
fri, med det resultat at blokken ble ventilert på
sedvanlig Imp vis. Løpene denne lørdagen derimot hadde
flere fine øyeblikk og ”ballet” måtte ha omstart under
det første løpet grunnet litt for ivrige deltakere.
Ivrige deltakere var det også utover i begge løpene da
publikum fikk oppleve punkteringer, utkjøringer og tett
fighting stort sett gjennom hele startfeltet. Løchen som
i det første løpet hadde en mindre heldig start tok
dette igjen utover i løpet med mye fin racing og
forbikjøringer. I det andre løpet fikk han en kanonstart
og ledet lenge på Atle Ramberg i sin Ford Escort Twin
Cam som lå og presset han i mange runder. Løchen som
ikke konkurrerer direkte med Ramberg siden disse kjører
i forskjellige klasser lot han tilslutt få komme forbi.
Det endte med at Løchen kjørte seg inn til 2 strake
seire i klassen denne helgenen.
Ved den andre løpshelgen som ble holdt på Våler den
23-24 juni ble det dramatikk og spenning for alle penga!
Bjørn Glestad "rullet" sin store Mustang under
kvalifiseringen og Lars Kristian Ekorness med sin Mini
Marcos måtte bryte i 4 runde under det første løpet
grunnet overopphetingsproblemer. I dette løpet stilte
Løchen helt bakerst i startfeltet og han fikk i tillegg
til dette en dårlig start som følge av at de nærmeste
bilene foran ikke fulgte opp startsfeltet. Han ble
derfor liggende langt bak etter at starten hadde godt,
men det ble fort klart at han virkelig ville satse hardt
og allerede på første runde hadde han begynt å kjøre seg
oppover i feltet. På en spektakulær måte kjørte han
forbi bilene foran og lå helt i rompa til Knut Chr.
Hallan sin Morgan da de tok igjen Lars Kristian Ekorness
sin Marcos på 3-4 runde. Ekorness som da ledet 1300cc
klassen kjørte inn i 4 runde og Løchen overtok ledelsen
i klassen. Etter at det ble klart at Løchen ledet
klassen valgte han å slakke litt av på tempoet og
kontrollerte heatet inn til ny klasseseier. I det andre
løpet hadde Løchen sikret seg en bedre startsposisjon og
konsentrerte seg nå mer om å kontrollere seieren i
1300cc klassen enn å sette gode tider. I dette løpet var
det også mange fine fighter ellers i feltet og i spissen
fant vi Jeppe Johannessen og racinglegenden Holm Jacob
Matheson som virkelig konkurrerte på høyt nivå. Disse
byttet på å lede opptil flere ganger på samme runde, men
etter en "raceincident" mellom disse måtte Matheson
bryte pga. en punktering. Bakover i feltet var det også
dramatikk da Egil Alver i Ekorness Mini hadde en tett og
fin fight med Edwin Solheim i sin Mini. Denne fighten
resulterte dessverre i at Solheims Mini fikk en
karosseriskade på siden av bilen. Ser vi nærmere på
racingen denne løpshelgen så var den fullspekket av
dramatikk og fine øyeblikk. Dette være seg alt fra flere
utkjøringer og spektakulære forbikjøringer samt
punktering og platekontakt (raceincidents).
Tredje løpshelg ble holdt på Rudskogen den 26-27 august
og denne løpshelgen skulle vise seg å være
skjebnesvanger for Løchens del. Det hele startet med at
bilen stoppet under tidstreningen grunnet at rotoren i
fordeleren tok kvelden. Dette var en bemerkelsesverdig
hendelse da disse rotorene sjeldent går i stykker, men
etter å ha fått låne en ny rotor av Atle Ramberg startet
bilen velvillig og alt virket å fungere bra. Løchen
stilte så til start i det første løpet helt bakerst i
feltet og da starten gikk ble han noe hindret av bilene
foran som lå og konkurrerte seg imellom. Men etterhvert
kom han seg forbi disse og tok opp jakten på Edwin
Solheim som nå ledet 1300cc klassen. Etter noen runder
ble det klart at han hadde tatt såpass innpå Solheim at
det bare var tidsspørsmål før han var forbi, men så
skjedde flere ting på en gang. Motoren som merkbart ikke
hadde ytet maksimalt frem til dette punktet begynte nå å
for alvor å fuske samtidig som det kom noe blårøyk ut
fra bilen i bakkant. Denne situasjonen bare forverret
seg for hver runde helt til det røyk ganske kraftig fra
bilen samtidig som Løchen opplevde at han mistet mye av
dekksgrepet. Den umiddelbare tanken som dukket opp var
at enten ventilene eller stempleringene var gått siden
Løchen helt fra begynnelsen av 90-tallet har kjørt mange
løp med denne motoren i bilen uten verken å ha tatt ut
eller overhalt motoren. Men det skulle vise seg senere
når han kikket nærmere på motoren at dette ikke var
tilfellet da kompresjonen i sylinderne var helt fine.
Situasjonen tiltross forsatte Løchen å kjøre så fort han
kunne helt til han kom ut på siste runde. Da begynte
oljelampen å lyse noe som indikerer at motoren har
mistet oljetrykket. Løchen valgte derfor å stoppe for å
redde motoren fra å havarere. Grunnet disse hendelsene
måtte Løchen avslutte løpshelgenen og han stilte derfor
ikke til start i det andre løpet. Ved nærmere
undersøkelse av motoren ble det fort avdekket at motoren
hadde mistet mye av oljen og at oljen hadde sprutet ut
over dekkene. Lekkasjen som forårsaket dette viste seg å
komme fra oljekjøleren som hadde en liten lekkasje i
bakkant. I tillegg til dette hadde gassregulatoren til
forgasseren som forsyner sylinder nr. 1 gradvis slitt
seg slik at stempelet i forgasseren til slutt var helt
lukket. Dette medførte at sylinder 1 verken fikk luft
eller bensin noe som forklarer tap av effekt da motoren
kun gikk på tre sylindre. Denne feilen kan også ha
resultert i intern trykksøkning noe som kan ha
fremprovosert lekkasjen i systemet. Arbeidet med å rette
opp disse feilene ble satt i gang og etter litt mekking
var Løchen klar for de avsluttende rundene i
mesterskapet.
Finalen i Norges Cupen ble holdt på Vålerbanen helgenen
den 15-16 september og det var igjen duket for mye fin
racing. Foran i feltet dominerte Jeppe Johannesen i sin
BMW 2002 som tok 2 soleklare førsteplasser i sin klasse
denne helgenen. Bak han lå Yngvar Ekorness med sin Ford
Shelby Mustang 350 GT som lenge kontrollerte førsteplass
i sin klasse, men han fikk etterhvert kjøleproblemer og
måtte kjøre inn på åttende runde i det første løpet.
Ettersom han ikke ønsket om å fremprovosere større
motorproblemer i denne nybygde bilen valgte han å ikke
stille i det siste løpet. Bakover i feltet tettet det
seg til og det samlet seg et lite felt med 5 biler som
konkurrerte seg imellom. Dette var biler i fra
forskjellige volumklasser og av disse hadde Løchen en
tett og fin fight med Lars Kristian Ekorness som i sin
Marcos virkelig hadde fått opp farten. Løchen forsvarte
sin plassering i flere runder men måtte mot slutten av
løpet gi tapt ettersom Marcosen hadde mye bedre veigrep.
Det så derfor ut som om Løchen ikke kom til å vinne sin
klasse i dette løpet, men så skjedde det noe spesielt.
Ute på den siste runden i løpet hadde Ekorness fått
problemer med transmisjonen noe som resulterte i at
bilen tverret helt i den siste svingen før målgang og
ble stående på tvers i banen. Løchen som kom bak fikk så
vidt smettet forbi og kjørte seg deretter inn til ny
klasseseier. Grunnet Ekorness sine problemer med
Marcosen stilte han ikke i det siste løpet som ble
gjennomført uten den store dramatikken. Løchen som nå
ikke hadde noen direkte konkurrenter i sin klasse bare
kontrollerte at han ikke skulle få problemer med bilen
før målgang. Han kjørte seg derfor inn til 2 nye strake
seire i klassen.
Ser vi årets og forårets Norges mesterskap under ett så
har Løchen tatt hele 10 seire og har med det vunnet sin
klasse totalt begge årene. Han har også hevdet seg blant
de raskere og større bilene og fått en velfortjent
tredjeplass i Norgesmesterskapet 2006. Ikke dårlig for
en 60 års gammel fører med en bil som har blitt brukt
til racing i 5 tiår og med en motor som har sittet i
bilen siden begynnelsen av 90-tallet.
|